Procesy komunikacyjne w firmie.

 

 Procesy komunikacyjne w firmie.

Czy komunikacja jest ważna w procesie motywacji?

Czy można dobrze motywować pracowników bez dobrze zorganizowanej komunikacji?

Dlaczego coś tak oczywistego i naturalnego jak komunikacja, jest przyczyną tak częstych problemów?

Kilka praktycznych podpowiedzi w tekście poniżej.

 

Jaki jest najczęstszy powód tego, że Twój pracownik nie realizuje postawionych przed nim zadań lub wykonuje je w sposób niewłaściwy i pojawiają się problemy?

Czy to jego zła wola czy może brak umiejętności? Wydaje się, że ani jedno, ani drugie.

Zdecydowanie  najczęstszym powodem problemów jest brak wiedzy pracownika w obszarze: co i w jaki sposób powinien zrobić oraz czego się od  niego oczekuje. Brak odpowiedniej wiedzy prowadzi do sytuacji, w której pracownik wykonuje masę ruchów chaotycznych,  marnując przy okazji  masę czasu, energii i pieniędzy. Myślisz sobie,  przecież mój pracownik został przeszkolony, dostał pakiet instrukcji, gdyby tylko się postarał, skupił nad tym co do niego mówimy… Nawet jeśli masz rację, to nie ma to żadnego znaczenia. Więcej, nieważne kto ma rację. Komunikacja okazała się nieskuteczna. Koniec i kropka.

Zadaniem szefa jest wyjaśnienie pracownikowi co jest do wykonania, wskazanie sposobów wykonania, oraz egzekwowanie realizacji zadań.

Szybkość skutecznego dotarcia z informacją do pracownika, określa jak dobry jesteś w procesach komunikacji. Jest to szczególnie ważne przy wdrażaniu nowych pracowników. W dużej mierze nowi pracownicy postrzegają firmę poprzez pryzmat procesów komunikacyjnych na wstępnym etapie swojego wdrożenia.

Załóżmy, że zakres zadań i sposób ich wykonania został skutecznie przekazany pracownikowi, czy „praca rusza z kopyta”? Pewnie rusza. Niekoniecznie jednak w tempie, którego się oczekuje. Czego jeszcze potrzeba pracownikowi do zaangażowania się w realizację swoich zadań z zapałem i entuzjazmem? Aby praca była wykonana z zaangażowaniem, pracownik musi rozumieć jej sens. Oprócz odpowiedzi na pytania „co” i „jak” konieczne jest zrozumienie „dlaczego”. Co się stanie jeżeli wykonam zadanie w inny sposób, co się stanie jeżeli nie wykonam zadania w określonym czasie etc. Komunikując obszar „dlaczego” wchodzimy na inny poziom relacji pracownik-szef. Prowokujemy dyskusję, rozważamy wątpliwości, musimy być gotowi przyjąć pod rozwagę punkt widzenia z perspektywy pracownika. Angażuje to mnóstwo czasu i energii wszystkich zaangażowanych osób. Co uzyskuje się w zamian? Pracownik, z którym wejdziemy w taki model komunikacji i relacji zaczyna działać „ponieważ tak chce” a nie „bo tak mu kazano”. Dodatkowo pracownik automatycznie angażuje się w krytyczną ocenę procesu w którym uczestniczy, bierze aktywny udział w procesach optymalizacji, poprawy skuteczności i efektywności.

Komunikacja z pracownikami, szczególnie komunikacja z nowymi pracownikami na etapie ich wdrożenia do pracy nie jest łatwym zadaniem. Absorbuje energię i czas. Dodatkowo pojawia się pokusa, aby scedować te zadania na innych, na asystentów, na HR, na BHP itd. Oczywiście nie można robić wszystkiego i we wszystko być zaangażowanym, ale szef powinien trzymać rękę na pulsie, dbać o efektywność procesów komunikacji. Komunikacja międzyludzka nie jest procesem pomocniczym i mniej ważnym. Zainwestowany tutaj czas i energia są dobrą inwestycją dla menadżerów wszystkich szczebli zarządzania. Nagroda za takie podejście może przerosnąć oczekiwania.

 

Jeżeli chcesz poprawić procesy komunikacji w Swojej firmie, skontaktuj się z nami, wyślij mail na adres office@klinikadlafirm.pl . Konsultanci z KDF Consulting zorganizują warsztaty komunikacji dla Twojego zespołu. Więcej informacji o naszej ofercie dla Twojej firmy na stronie internetowej www.klinikadlafirm.pl

Zapraszamy!

Przekaż informacje o tym wpisie zainteresowanym znajomym!
Dodaj komentarz
wszystkie wpisy
Skontaktuj się z nami
ul. Cybernetyki 2/96
02-677 Warszawa
office@klinikadlafirm.pl
Wykonanie strony WWW: Devilart