Sukcesy bez wzajemnego zaufania. Czy to możliwe?

 

 Sukcesy bez wzajemnego zaufania. Czy to możliwe?

Tylko trzy zjawiska występują naturalnie w organizacji: spory, chaos i niska efektywność. Wszystkie inne wymagają przywództwa (Peter Drucker)

 

Menedżerze, dzień po dniu intensywnie pracujesz, szkolisz swoich pracowników, inwestujesz czas we wzajemną komunikację, a jednak Twój biznes „nie idzie”. Terminy realizacji zleceń od klientów nie są dotrzymywane, wydajność jest niesatysfakcjonująca, a problemy z jakością sprzedawanych usług pojawiają się nie wiadomo skąd. Co się dzieje? Co sprawia, że traci się rynek zbytu, klienci są niezadowoleni, a firma nie zarabia?

Robisz szybką analizę sytuacji i mówisz:

ü  Zdobyłem wiedzę z obszaru zarządzania.

ü  Dysponuję nowoczesną technologią.

ü  Starannie wybieram współpracowników.

ü  Nie oszczędzam na szkoleniach dla pracowników.

ü  Wdrożyłem nowoczesną strukturę organizacyjną, polecaną w dobrych podręcznikach zarządzania.

Ale firma nie zarabia i przegrywa z konkurencją.

Może to zespoły pracowników firmy nie działają jak zgrana drużyna?

Firma to gra zespołowa, w której konieczna jest współpraca wszystkich pracowników i wzajemne zaufanie.

Zaufanie pracowników do bezpośrednich przełożonych – brygadzistów, liderów, kierowników, do kompetencji i odpowiedzialności innych zespołów, do przełożonych wyższych szczebli z zarządem włącznie.

Jeżeli dojdziesz do wniosku, że z zaufaniem w Twojej firmie nie jest najlepiej, to prawdopodobnie zidentyfikowałeś pierwszą barierę na drodze do sukcesu. Co z tym zrobić?

Budowanie zaufania to praca na długie lata. Nowi pracownicy i nowi partnerzy biznesowi na początku obdarzają firmę pewnym „kredytem zaufania”. Może się jednak zdarzyć, że jeden fatalny błąd powoduje utratę tego zaufania, które następnie trzeba odbudowywać i odbudowywać, udowadniając wielokrotnie dobre intencje i kompetencje. Skoro odbudowanie zaufania po fatalnym zdarzeniu jest czasochłonne, kosztowne i niepewne, korzystniej jest skoncentrować się na unikaniu czynników generujących brak zaufania.

Najgłębiej jak to tylko możliwe, zbadaj jakie są determinanty tworzące sytuacje powstawania braku zaufania. Do tego procesu warto zaangażować zewnętrznego konsultanta, wolnego od bieżącego uwikłania w procesy realizowane w twojej firmie i z tego powodu interpretującego zastaną sytuację bardziej obiektywnie niż Ty i twój zespół.

Co rujnuje wzajemne zaufanie w Twojej firmie?

1.       Niedotrzymywanie obietnic i zobowiązań.
Czy ty menedżerze zawsze dotrzymywałeś obietnic? Czy zdarzyło się, że współpracownik przyszedł do Ciebie z „błahą” sprawą, Ty zadeklarowałeś przyjrzenie się tematowi w przyszłym tygodniu, a później pod presją nowych pilnych spraw o temacie zapomniałeś? Może ta Twoim zdaniem „błaha” sprawa, dla Twojego współpracownika wcale nie była błaha?
A przecież wystarczyłoby zapisać temat w kalendarzu i przed zadeklarowanym terminem zajęcia się sprawą, przekazać do współpracownika komunikat typu: „Przepraszam, z powodu pilnych innych spraw przesuwam zajęcie się podniesionym przez Ciebie tematem na termin (konkretna data). Liczę, że przesunięcie terminu nie wpłynie negatywnie na realizację Twoich bieżących obowiązków”. Taki komunikat współpracownik powinien przyjąć ze zrozumieniem. Nie polecam jednak kolejnego przesuwania terminu. Powtarzanie komunikatu o przesunięciu terminu nie będzie już dobrze odebrane.
Jeżeli Tobie zapominanie o obietnicach się nie zdarza, konieczne jest zbadanie czy w gronie menedżerów i pracowników Twojej firmy nie ma takich przypadków. Często wystarczy jedna osoba ze skłonnościami do „zapominania” o obietnicach, aby pracownicy i partnerzy biznesowi stracili zaufanie do Twojej firmy.

2.       Brak kontroli lub nieskuteczna kontrola współpracowników.
Można spotkać się z opinią, że skoro ufa się współpracownikom, to kontrola ich pracy nie jest konieczna. Nic bardziej mylnego. Ufamy intencjom i kompetencjom współpracowników. Niemniej jednak nasi współpracownicy określają priorytety w sposób nie zawsze optymalny, czasami podejmując niedobre decyzje czy popełniają błędy. Tak jak wszyscy ludzie na świecie mają przysłowiowe „lepsze” i „gorsze” dni.
Jak mierzyć i oceniać efekty ich pracy?
W sposób dla współpracowników zrozumiały, rzetelny, obiektywny i sprawiedliwy!
Bez efektywnych i zrozumiałych procesów kontrolingowych nie możesz sprawiedliwie ocenić efektów pracy konkretnego pracownika czy zespołu. W takiej sytuacji każda uwaga, upomnienie czy wezwanie do zintensyfikowania działań będzie odbierane jako niesprawiedliwe traktowanie a może nawet jako mobbing. To katastrofalne dla wzajemnego zaufania.
Czy już rozumiesz, że brak lub nieskuteczna kontrola pracowników jest nieuchronnym powodem utraty zaufania do przełożonych i do firmy?
Procesy kontrolingowe, to podstawowe narzędzie do poprawy skuteczności i efektywności naszej pracy (odsyłam do mojego artykułu „Jak popełniając błędy, osiągać sukcesy” https://klinikadlafirm.pl/jak-popelniajac-bledy-osiagac-sukcesy/29) .  

3.       Okazywanie braku zaufania do współpracowników.
Czy zdarzały się Tobie sytuacje w których komunikowałeś współpracownikowi „jak nie zrobię czegoś sam, to nie będzie to dobrze zrobione” albo „znowu nie zrozumiałeś, o co mi chodzi” lub „ciągle robisz to niewłaściwie”? To są zwroty komunikujące współpracownikom brak zaufania do ich kompetencji i intencji. Skoro Ty nie ufasz współpracownikom, jak oni mają ufać Tobie? To jest niemożliwe. Skoro uważasz, że pracownik „ciągle robi coś niewłaściwie” to kto jest za to odpowiedzialny? Kto powierzył pracownikowi zadania przekraczające jego aktualne kompetencje?
Przedstawione wyżej przykłady komunikatów są odbierane przez współpracowników, nie jako komunikaty motywujące, lecz jako: szef jest niekompetentny, niezorganizowany, nie potrafi współpracować i delegować zadań.
Jeżeli zidentyfikujesz podobne do wymienionych komunikaty u siebie lub u innych menedżerów Twojej firmy, przerwij to natychmiast. Przekazując tego typu komunikaty rujnujemy, a nie budujemy zaufanie.

Eliminowanie czynników mogących podważać zaufanie do Ciebie i Twojej firmy powinno być procesem ciągłym. Na miejsce wyeliminowanych powodów utraty zaufania, prawdopodobnie pojawią się kolejne. Twoje zaangażowanie w tym obszarze będzie oddziaływało pozytywnie na wszystkie inne procesy realizowane w firmie. Dla firmy zaufanie pracowników, klientów i innych partnerów biznesowych jest bezcenne! Rozwój kompetencji społecznych menedżerów i zespołów, to ogromny wysiłek. Jest to jednak konieczne, aby osiągać sukcesy na miarę możliwości Twoich i Twojej firmy.

Marek Rytarowski

KDF Consulting

Przekaż informacje o tym wpisie zainteresowanym znajomym!
Dodaj komentarz
wszystkie wpisy
Skontaktuj się z nami
ul. Cybernetyki 2/96
02-677 Warszawa
office@klinikadlafirm.pl
Wykonanie strony WWW: Devilart