Tak, to kryzys!!! I co dalej?

 

 Tak, to kryzys!!!   I co dalej?

Epidemia koronawirusa zatrzymała lwią część sektora usług. Sektory wytwórcze, wydobywcze, transport i budownictwo, sektor finansowy odczują skutki epidemii wkrótce. Wszyscy wspólnie przechodzimy przyśpieszony kurs wirusologii i higieny osobistej. Staramy się robić wszystko co możliwe, aby nie dopuścić do niekontrolowanego rozprzestrzeniania się epidemii. Wygląda na to, że większość mieszkańców i firm zachowuje się w obliczu epidemii odpowiedzialnie.

Większość z nas zadaje sobie pytania: co będzie dalej?, co po kryzysie?, czy przetrwamy?, jak przetrwać ten sztorm i nie zatonąć?, jak się odbudować po kryzysie?”. Nic nie jest jasne co dalej. Nie ma porównań i analogicznych przykładów w historii. Nie wiadomo jak długo potrwa kryzys epidemiologiczny i kiedy wrócimy do normalnego (czytaj poprzedniego) rytmu życia i pracy. Nie wiadomo jak głęboko kryzys epidemiologiczny odciśnie swoje piętno na gospodarce krajowej, europejskiej i światowej. Tak - wiadomo niewiele.

Na dziś, moim zdaniem ważniejsze jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: co teraz?

Nie traćmy wiary i podejmujmy wszystkie możliwe działania w celu zminimalizowania skutków kryzysu. Pamiętajmy, że mniejsza strata to też korzyść w obecnej sytuacji!

Nie marnujmy czasu i przygotowujmy swój biznes na czas po epidemii. Zaangażujmy do projektu swoich współpracowników. Telepraca i stały kontakt tam, gdzie to możliwe.

Co każdy może i powinien zrobić na dziś:

1.     Zastanów się co dla Ciebie jest najważniejsze i określ nową hierarchię priorytetów.

2. Dla przetrwania firmy w okresie kryzysu najważniejsze jest zapewnienie płynności finansowej. Zrewiduj plany finansowe firmy i zastanów się jakie działania możesz podjąć dzisiaj, aby zapewnić najbezpieczniejszy możliwy poziom płynności. Prawdopodobnie konieczne będą działania radykalne: obcięcie budżetów na inwestycje i inne projekty rozwojowe. Będzie bolesne, ale nieuniknione. Utrzymuj kontakt z klientami dostawcami i instytucjami finansowymi. Nie daj się zaskoczyć opóźnieniami w zapłatach od Twoich klientów i skróceniem kredytowania przez dostawców. Twoi klienci i dostawcy prawdopodobnie też mają problemy. Poważne problemy!

3.       Zweryfikuj i skoryguj procedury i standardy organizacyjne Twojej firmy. Nie znam firmy, w której nie ma deficytów organizacyjnych. Czas kryzysu zwykle obnaża słabości, niedostosowania i braki w tym zakresie. Weryfikacja analiza i działania korygujące w obszarze procedur i standardów organizacyjnych uczynią Twoją firmę sprawniejszą i sterowalną. Szybkie pokonywanie zakrętów autem z niesprawnym zawieszeniem i luzami w układzie kierowniczym jest ryzykowne, nieprawdaż? Procedury i standardy organizacyjne to takie zawieszenie i układ kierowniczy dla Twojej firmy.

Dodatkowo warto zastanowić się nad wprowadzeniem szybkiej ścieżki decyzyjnej dla działań w obszarze najważniejszych priorytetów.

4.       Przygotuj plany na „pobudzenie” biznesu po kryzysie. Nie wiesz jak będzie wyglądał rynek po kryzysie? Nie jesteś jedynym przypadkiem, Twoi konkurenci też nie wiedzą. Śledź na bieżąco sytuację. Twój dobry plan przygotowany na dzisiaj skorygujesz jutro i pojutrze.

5.       Zadbaj o to, aby kryzys nie naruszył największej wartości jaką dysponuje Twoja firma. Największą wartością są Twoi pracownicy. W obliczu kryzysu może się okazać, że przetrwanie firmy będzie wymagało ograniczenia kosztów również w obszarze funduszu płac. Czy pracownicy firmy to zaakceptują, szczególnie ci najlepsi? Aby mieć szansę na skonsolidowanie zespołu wokół nadrzędnego celu – przetrwania firmy musisz działać rozważnie. Po pierwsze nikt nie powinien czuć się niesprawiedliwie potraktowany. Jeżeli ma boleć – to wszystkich bez wyjątku. Pracowników, menedżerów, zarząd i właścicieli. Wykorzystaj ten czas kryzysu na skonsolidowanie zespołu wokół nadrzędnego celu jakim jest przetrwanie. Twoi pracownicy wiedzą co się dzieje dookoła. Niepewność dotyka wszystkich. Potrzebują Twojego przywództwa w trudnym okresie. Potraktuj to jako szansę. Nikt z nas nie wie do czego jest zdolny, dopóki nie spotka swojego wyzwania.

Większość proponowanych działań można realizować w trybie pracy zdalnej. Nie zaniedbaj jednak procesów komunikacji w zespołach. Będąc w oddaleniu fizycznym, bądźmy blisko naszych wspólnych celów, komunikujmy się, współpracujmy. Na ten kryzys, tak jak na wszystko inne też przyjdzie kres. Bądź na to gotowy.

Na dziś, moje bieżące projekty konsultingowe ulegają zawieszeniu.

Obecnie dla moich klientów przygotowuję pakiet „konsultingu zdalnego”.  Nic nie zastąpi kontaktu bezpośredniego z konsultowana osobą, ale jeżeli kontakt bezpośredni nie jest dzisiaj możliwy, to dostosowujemy się do aktualnej sytuacji.

 

Marek Rytarowski

KDF Consulting

office@klinikadlafirm.pl

Przekaż informacje o tym wpisie zainteresowanym znajomym!
Dodaj komentarz
wszystkie wpisy
Skontaktuj się z nami
ul. Cybernetyki 2/96
02-677 Warszawa
office@klinikadlafirm.pl
Wykonanie strony WWW: Devilart