To, że konkurencja jest świetna nie oznacza, że możesz sobie pozwolić, aby Twoja firma wyglądała na jej tle blado!
Przedsiębiorco, czy już to kiedyś słyszałeś od swoich pracowników?
Ø Konkurencja proponuje ceny dumpingowe;
Ø Konkurencja ma niższe koszty i może proponować niższe ceny;
Ø Konkurencja ma lepszy sprzęt i może produkować taniej;
Ø Konkurencja ma zakład w miejscowości, w której jest dostęp do tańszych pracowników;
Ø Konkurencja ma lepszych klientów i otrzymuje lepsze zamówienia dostępne na rynku;
Ø Nasza firma na tle konkurencji wygląda blado.
Jeżeli pozwolisz na to, aby takie myślenie dominowało w Twojej firmie, to możesz mieć kłopoty. Pielęgnowanie „strachów” zazwyczaj nie jest dobre.
Co robić?
Mówienie i myślenie w kategoriach „niemocy” to pułapka. W każdej sytuacji zrób wszystko, aby uświadomić sobie, pracownikom i klientom jakie są korzyści ze współpracy z Twoją firmą. To prawie niemożliwe abyś utracił wszystkie atuty konkurencyjności. Przecież Twoja firma nie wzięła się znikąd. Przedstawiałeś oferty, otrzymywałeś i realizowałeś zamówienia. Masz wielu zadowolonych klientów. Zidentyfikuj swoje mocne strony i skup na nich swoją uwagę.
Każde z przedstawionych na wstępie zdań „strachów” można potraktować jako wyzwania i szansę. Ne muszą być „ścianą niemocy” z którą zderza się Twoja firma.
Popatrzmy na każde zdanie oddzielnie:
1. Konkurencja proponuje ceny dumpingowe.
Jeżeli uważasz, że konkurencja proponuje ceny dumpingowe, to może należy się z tego cieszyć. Na ceny dumpingowe często decydują się firmy „przyparte do muru” przez brak zamówień lub ekspansywne firmy walczące o zwiększenie udziału w rynku albo firmy, które na stać. Stosowanie cen dumpingowych kiedyś się zakończy. Firmy „przyparte do muru” być może nie poradzą sobie, a „ekspansywne” przejdą do fazy czerpania korzyści z poszerzenia rynku. Warunki dla konkurencyjności Twojej firmy mogą ulec poprawie.
Twoim wyzwaniem jest znalezienie sposobu jak przeczekać i zminimalizować skutki okresu niskich cen[IR1] .
2. Konkurencja ma niższe koszty i może proponować niższe ceny.
Takie zdanie oznacza, że prawdopodobnie masz spore rezerwy w ograniczeniu kosztów w Twojej firmie. Jeżeli konkurencja może mieć niższe koszty, to prawdopodobnie ty również.
Twoim wyzwaniem jest wdrożenie działań proefektywnościowych we wszystkich procesach realizowanych w Twojej firmie.
3. Konkurencja ma lepszy sprzęt i może produkować taniej.
Jeżeli konkurencja ma lepszy sprzęt (technologię, infrastrukturę, organizację itp.), może Ty też możesz mieć? Przeanalizuj możliwości technologiczne dostępne na rynku i doprowadź do sytuacji, że to Twoja firma ma najlepsze wyposażenie i najlepszą technologię.
Firma nie może sobie pozwolić na najlepsze wyposażenie i najlepszą technologię i nie dysponuje wystarczającymi zasobami na niezbędne inwestycje? Zrewiduj swój model biznesowy. Może zamiast działać w głównym nurcie rynku, należy spróbować znaleźć niszę, w której można by się specjalizować. Niszę, w której zasoby i technologia którą dysponujesz nie będą ograniczeniem a atutem.
Jeżeli nie znajdujesz niszy, odpowiedniej dla aktualnych możliwości i zasobów, a Twój plan biznesowy działania w głównym nurcie rynku jest dobry, Twoją szansą może być pozyskanie dodatkowego inwestora dla firmy. Często nie warto czekać na zbudowanie kapitału w działaniach „krok po kroku”. Zanim zbudujesz niezbędny kapitał, rynek się zmieni, konkurenci wypełnią dostępne nisze, a Twój plan na biznes się zdezaktualizuje.
Twoim wyzwaniem jest stworzenie nowej strategii biznesowej.
4. Konkurencja ma zakład w miejscowości, w której jest dostęp do tańszych pracowników.
Nie każdy biznes można przenieść do krajów o niższych kosztach produkcji, jak Ukraina, Indie czy na przykład Birma. Dla biznesów ściśle powiązanych z regionalnym lub krajowym rynkiem, różnice w poziomie wynagrodzeń pomiędzy różnymi miejscowościami nie są zazwyczaj parametrem krytycznym. Jeżeli występują, to mogą byś skompensowane niższymi kosztami transakcyjnymi (niezbędne koszty przejazdów handlowców czy zaangażowanych w transakcje specjalistów), kosztami logistycznymi itp.
Twoim wyzwaniem jest znalezienie rzeczywistych, a nie iluzorycznych powodów niższej efektywności niż konkurencja
5. Konkurencja ma lepszych klientów i otrzymuje lepsze zamówienia dostępne na rynku. Najważniejszym zadaniem dla osób odpowiedzialnych za handel i marketing jest zbudowanie dobrych relacji z klientami firmy. Nikt nie zwolni Twojej firmy z adekwatnych do rynku i produktu działań handlowych i marketingowych. Jeżeli konkurenci robią to lepiej, musisz koniecznie poprawić skuteczność i efektywność procesów handlowych i marketingowych.
Aby Twoja firma stała się dla klientów „dostawcą pierwszego wyboru”, a dla konsumentów Twój produkt „pierwszym wyborem” nie wystarczą perfekcyjne działania handlowców i marketingu. Twoje produkty i usługi muszą reprezentować na tyle wysoki poziom, aby spełniały oczekiwania klientów i konsumentów, a ceny powinny być adekwatne do poziomu produktów i usług. Klienci i konsumenci działają racjonalnie. Tak jak często w życiu bywa, na dobrą reputację pracuje się ciężko i długo. Często jeden błąd sprawia, że nagle tracimy naszą reputację i pozycję na rynku.
Twoim wyzwaniem jest, aby wszystkie procesy inwestycyjne, operacyjne, jakościowe, kadrowe, finansowe, handlowe i marketingowe były realizowane najlepiej jak to możliwe.
Podsumowanie.
Istnieje włoskie przysłowie: c'è sempre una soluzione (zawsze jest jakieś rozwiązanie).
Jeżeli twoi konkurenci ma rynku błyszczą, ty też zacznij krok po kroku „polerować” swoją firmę. Nie poddawaj się. Naśladuj najlepszych konkurentów w tym co dobre i nie powielaj błędów, które zauważyłeś u konkurencji. Doprowadź poprzez doskonalenie procesów we wszystkich obszarach działalności do tego, aby to blask Twojej firmy był najjaśniejszy i myśl o tym co robić, aby jak najczęściej wyprzedzać o pół kroku swoją świetną konkurencję.
Marek Rytarowski